Tuesday, June 14

tak boleh dikomen???

Isnin lalu, aku dikejutkan dengan perubahan mendadak yang tak disangka-sangka terhadap blog ni. Sesuatu yang diluar jangkaan tiba-tiba berlaku. Aku sangat terkejut apabila melihat blog aku tiba-tiba bertempek sana-sini perkataan ni “Bandwith exceed limit”. Mak aih! Rasa nak nangis pun ada tengok blog aku jadi hodoh macam tu. Segala tulisan yang akan dilinkkan ke entri-entri dah ditutup dengan tulisan biru. Disebabkan terperanjat, sedih dan tak suka melihat keadaan blog macam tu, aku pun takde sanpshot blog aku time tu, kalau ada, mesti aku dah letak gambar, tunjuk kat korang. 
Pelik juga kan, blogspot pun ada bandwith ke? Setahu aku, orang yang self-hosted je ada bandwith limit ni. Akhirnya, dalam jam 3 pagi, seorang rakan blogger, azuan razi telah memberikan aku jalan penyelesaiannya. Memang blogspot takde bandwith, tapi template yang aku gunakan tu, yang bandwith nya dah exceed limit. So, aku terpaksa tukar template time tu juga. Sebab aku rasa malu sangat visitor datang blog aku dan tengok keadaan blog aku macam tu. Ibarat orang datang rumah kita, dan tengok rumah kita berselerak. 
Lepas dah tukar template secara sementara tu, keesokan malamnya, aku tukar template lagi. Sejak aku tukar template tu, blog aku jadi sunyi tanpa komen walaupun visitor ramai. Baru tadi aku perasan email dari azuan, menyatakan blog aku tak boleh tinggal komen. Alahai! Patutlah 1 komen pun tak lekat. 
Disebabkan aku pun tak tahu katne nak adjust supaya boleh komen, dan aku tak sempat nak cari template yang serasi dengan mata dan jiwa raga aku ni, so aku simply guna je custom template yang blogger sediakan ni. Template putih bersih aku pilih. Last-last ni je lah jadinya. Baru ni letak header sebab template tu kosong sangat. Tapi header ni terlebar la pulak. Jenuh aku edit, dia tak mau mengecilkan diri juga. 
Huhu…besar benar aku rasa header aku ni. Tapi, karang-karang lah aku adjust balik. Busy ler sekarang ni. Tambahan ni hujan-hujan, tak elok online. Nak off jap.     
P/S: Pengajaran untuk aku. Lepas ni kalau tukar template, kena uji dulu, orang boleh tinggalkan komen ke tak?

3 comments:

  1. huhuhu.terpggil utk komen sbb tkena jk rs.hehe.mek ng xpnh la test stap kali tkr template.bla ktk pdh xpat mek try n error.dpt bh mek komen.p xsure la plk knk org lain xpat..

    ReplyDelete
  2. rs t'pggil utk komen sbb cam knk btg idung sdri jk..huuhuuu..b4 tok ng xpnh ksh org pat komen o x sbb blog xpop.hehe.p pas ktk pdh, mek stat concern psl ya.mek try n error pat bh d komen blog mek.p mek xsure knk org lain xpat komen..

    ReplyDelete
  3. try k akaun sendiri lok komen lepas tukar template or html.. dhya mun ok... try pinjam akaun org lain atau guna anonymous untuk komen.. dari sia kita leh cek bah... hehehe kadang -kadang internet pun pande hang

    ReplyDelete

thanks for ur time dear..