Sunday, June 13

Sindrom gangguan usus

lately aku mmg tak lawas dalam pembuangan air besaq... huhu bukan sahaja lately... byk kali dah.... kdang-kadang aku makan faber max... kadang-kadang aku telan teh herba... itu bila aku dah betol -betol tak tahan......
tapi sampai bila aku nak  bergantung kepada bahan-bahan sampingan tu?? nak juga jadi orang normal yang bila dah makan banyak.. leh kuar sendiri bahan buangannya.. dan bukan memerlukan produk sampingan....

adakah aku mengalami gangguan usus seperti yg di nya takan di bawah???

* Sindrom gangguan usus (IBS) adalah masalah yang melibatkan usus besar. Ia boleh mengganggu fungsi normal kolon (usus besar). IBS tidak merbahaya tetapi ia boleh menjejaskan gaya dan kualiti hidup anda. Anda mungkin akan rasa tidak selesa dan tertekan. Sesetengah pesakit yang mengalami IBS tidak boleh bekerja, menghadiri majlis sosial, atau melakukan perjalanan walaupun tempat yang dituju berdekatan.

IBS adalah masalah utama di negara Barat. Malah IBS adalah salah satu daripada masalah yang paling kerap didiagnos oleh pakar gastroenterologi. Masalah tersebut semakin menular di rantau Asia Pasifik dan menyebabkan semakin ramai orang menghidapnya. Secara umumnya, wanita dan golongan muda berisiko dua kali ganda menghidap IBS berbanding kaum lelaki. Wanita muda cenderung untuk mendapat IBS semasa kedatangan haid dan apabila mereka berada dalam keadaan tertekan.

berdasarkan apa yang termaktub seperti di atas?? adakah aku tertekan??? tapi tertekan kenapa???? kedatangan haid diserang ibs??? aku tak datang haid pun tak lawas juga... huhu tolong lah.......;(

No comments:

Post a Comment

thanks for ur time dear..