Kita Manusia .....

by - 9:57 AM

Sejauh mana kita boleh pekakkan telinga?
Selama mana kita boleh tahan untuk tidak berkata-kata?
Sekebal mana hati kita untuk tidak maki pada dia?

Bila orang mengutuk kita sehabis baik punya, dalam hati akan berkata: " lantaq kau lah", tapi betul ke apa yang kita kata itulah maksudnya atau sekadar penyedap hati sahaja........kadangkala, bila dengar orang maki kita, rasa dalam hati bagai nak mencarut... segala benda nak sebut macam babi! bangang! loba!, dan sebagainya.... kadangkala rasa macam nak g terkam orang tu dan kerat berpuluh-puluh kali kerat....kalo tak pun tai[ sms.. maki hamun dahtu nak hantar kat orang tu (tapi akhirnya... sms tu saved to draft jer...). bila dah reda... fikiran dah waras maam biasa... akhirnya ikhlas hati kita kata... "takpelah.....cakaplah apa ko nak cakap".  Dan terus kita rasa macam malas nak fikir. Betul tak?

Aku macam tu.
Dan aku rasa kebanyakkan kita pun macam tu jugak.
Tak payah lah nak tipu.

Muka aku mmg jarang menunjukkan situasi sebenar kondisi dalaman.... tak perlu lah nak tunjukkan kita tengah stress atau tengah bergembira sangat depan sesapa.... kita manusia .. situasinya tetap sama .... aku lagi suka org kutuk aku depan-depan... tp peratusan orang tu dapat makian dari aku mungkin tinggi... tapi kejap ke.. lepas tu aku dah boleh geng balik dengan orang tu......  selalu nya yang menyampaikan tentang cakap-cakap orang tu memang dah ditokok tambah pun..... dalam hati mendidih bagai nak meletup.. tapi percayalah... nak maki bagai rak pun... orang tu sendiri tak cakap pun pun depan kita.....


Tapi bila fikir-fikir, tak guna gak nak maki orang. Mungkin apa yang dia cakap tu ada betulnya. Sebab selalunya kita tak sedar apa yang kita buat, dan kita cakap. Orang yang perhatikan kita dan dengar yang selalunya akan nampak dan ingat.

Tapi kita selalu ego.
Takdenya kita nak mengaku.
Kan?

p/s: Hari ini Amani genap 5 bulan...... ^_*

You May Also Like

4 comments

  1. kak..ajr cmni ngkah sign..hehhehe..btw kmk suka baca blog ktk..hihi

    ReplyDelete
  2. senang jak.. kitak klik jak sign kmk ya... pergi link yg diberik ya and follow jak instruction nya

    ReplyDelete
  3. ada kmk try mlm tdk..but fail..huhu..cni san paste sign ya kt blog?? n sgek gk...blog ktk sgt teratur..kmk suka...

    ReplyDelete
  4. ktk masuk setting, tab formatting, dahya paste coding ya dalam post template.

    ReplyDelete

thanks for ur time dear..

NEWSLETTER

Follow My Instagram