Cabaran penyusuan Susu Ibu

by - 5:29 PM

“Tak semua orang bernasib baik…”

Semua ibu ingin melakukan dan memberikan yang terbaik buat anak masing-masing. Saya percaya kalau semua ibu tahu kebaikan susu ibu dan mendapat akses untuk ilmu penyusuan, semua orang nak menyusukan anak dengan susu terbaik tu. Tapi iye lah,  “..tak semua orang bernasib baik…”

Dalam hidup kita ni ada benda yang kita boleh ubah, dan benda yang kita tak boleh ubah. Yang pastinya kita tak boleh ubah masa silam, sejarah hidup, keturunan dan benda2 yang dah ditakdirkan macam siapa mak ayah kita, adik beradik dan sebagainya. Yang pasti juga kita tak boleh nak ubah orang lain, meskipun orang tu suami/isteri ataupun anak kita sendiri.

Semalam Amani 5 bulan, mmg sangat terasa susu badan dah merudum drastiknya... lebih-lebih lagi bila sebulan yang lalu  tinggalkan Amani untuk pergi berkursus, ditambahkan lagi mengepam tak ikut sesi perahan yang biasa...

Dan balik ke Sarawak bersama Amani, hati tambah sedih... bila dah mulakan sesi mengepam hasilnya hanya 2oz sahaja satu perahan, jika dulu boleh cecah 10oz satu perahan sebelum pergi berkursus......tp hati dikuatkan juga... walaupun terkilan apabila susu stok yg ditinggalkan tidak mencukupi. .bilangan hari berkursus ditambah... menyebabkan seminggu Amani dah minum susu Formula.... tak mengapalah sayang... Tuhan menduga kita.... seminggu pertama bersama Amani.. langsung Amani tak nak sentuh B mummynya... sangat sedih hati ini dan menangis... jika 3 bulan lalu Amani mmg tak berenggang langsung untuk direct feed.. siap boleh landing satu hari suntuk mengempeng.......

Hati dicekalkan juga, bermacam cara di cuba..info dicari... akhirnya Amani kembali seperti biasa... tp dugaan lain yang menduga lagi... air susu mula berkurangan... Amani cepat marah... segala macam cara untuk menambah susu badan dicuba.... Hati sedih lagi... benar lah dalam kajian.. bila hati sedih.. jiwa stress... susu lagi tak nak keluar.... ikhtiar diteruskan......

dan hari ini bermula lagi satu usaha...meneruskan perjuangan penyusuan susu ibu buat Amani.....

You May Also Like

4 comments

  1. Askum sue,
    banyakkan bersabar k. Ibh stress glak, klak susu mkin drop bh. mmg amani kdak keliru nk, lama dah kena tinggal dgn mummy bh. tawakal jak, kita mau yg tbaik utk anak bh. kmk pun perah dh xkdak dulu, xmeriah gik, walaupun blm peroid gik. tp isya gik blh menyusu la, mun nya nangis, kmk soh jak nya mengempeng, biar keja lain xsiap dlk, asal anak xde nangis2 mgamuk bh. ms ktk xde, amani minum FM, mudah kenyang bh, ya la nya asik nangis jak. mun masa BM, nya akan mnum kerap br kenyang.

    ReplyDelete
  2. Askum sue,
    banyakkan bersabar k. Ibh stress glak, klak susu mkin drop bh. mmg amani kdak keliru nk, lama dah kena tinggal dgn mummy bh. tawakal jak, kita mau yg tbaik utk anak bh. kmk pun perah dh xkdak dulu, xmeriah gik, walaupun blm peroid gik. tp isya gik blh menyusu la, mun nya nangis, kmk soh jak nya mengempeng, biar keja lain xsiap dlk, asal anak xde nangis2 mgamuk bh. ms ktk xde, amani minum FM, mudah kenyang bh, ya la nya asik nangis jak. mun masa BM, nya akan mnum kerap br kenyang.

    ReplyDelete
  3. Askum sue,
    banyakkan bersabar k. Ibh stress glak, klak susu mkin drop bh. mmg amani kdak keliru nk, lama dah kena tinggal dgn mummy bh. tawakal jak, kita mau yg tbaik utk anak bh. kmk pun perah dh xkdak dulu, xmeriah gik, walaupun blm peroid gik. tp isya gik blh menyusu la, mun nya nangis, kmk soh jak nya mengempeng, biar keja lain xsiap dlk, asal anak xde nangis2 mgamuk bh. ms ktk xde, amani minum FM, mudah kenyang bh, ya la nya asik nangis jak. mun masa BM, nya akan mnum kerap br kenyang.

    ReplyDelete
  4. Askum sue,
    banyakkan bersabar k. Ibh stress glak, klak susu mkin drop bh. mmg amani kdak keliru nk, lama dah kena tinggal dgn mummy bh. tawakal jak, kita mau yg tbaik utk anak bh. kmk pun perah dh xkdak dulu, xmeriah gik, walaupun blm peroid gik. tp isya gik blh menyusu la, mun nya nangis, kmk soh jak nya mengempeng, biar keja lain xsiap dlk, asal anak xde nangis2 mgamuk bh. ms ktk xde, amani minum FM, mudah kenyang bh, ya la nya asik nangis jak. mun masa BM, nya akan mnum kerap br kenyang.

    ReplyDelete

thanks for ur time dear..

NEWSLETTER

Follow My Instagram