Nasi Briyani tanpa perencah Briyani

by - 6:00 PM

Semalam mode rerajin nak masak something rare in life.. Wah! Ayat....
Kebetulan skang kt umah mkn berasmathi dh, so y not try buat briyani... Dan pencarian mencRi bahan segera bermula!! Berjalan dr rak ke rak dlm supermarket, mommy x jmpa pn 3 in 1 briyani...(yes! sy mmg berniat nak guna paste segera buat briani ok!;( hampir putus asa di situ.....)

Dan godekpunya godek, mommy buat resepi sendiri (hasil research bersama Mr. Google)...

Macam ni..
Bahan-bahannya
1. Berasmathi -3cup (ni makan 6-8og)/ beras biasa pn boleh
2. Bunjut sup adabi-1 bgkus
 3.halia-sedang nak- tumbuk
 4.bawang holland/ bawang besar-1 biji dihiris memanjang
5. Serbuk kari-2 sudu makan
 6.serbuk kunyit-1 sudu teh 7. Stok ayam- untuk sukatan masak beras di atas (mommy buat stok guna ayam yg bakal dijadikan lauk bersama beriani ni)
8. Minyak sapi-2 sudu besar (penting! Sebb ni buat lg sedap)
9. Ayam (mommy guna drumstick besar 6ketol)/ daging lembu/daging kambing- rebus utk buat stok td
 10. Santan 150ml/ susu sejat

Cara membuatnya- 1. Basuh beras dan tos. Biar sejat seketika
2. Bunjut adabi dibuka dan ditumbuk halus-sehalusnya kalo dapat, kalo tak nak tumbuk pn boleh.
3. Panaskan kuali, masukkan minyak sapi, tumis bunjut adabi yg dh ditumbuk tadi, sekali bersama bawang, halia
4. Bau tumisan harum, masukkan beras mati, gaul rata
5. Masukkan serbuk kari, servuk kunyit garam, gula (jika nak)
6. Gaul sebatio jangan hangus- dlm 2-3 minit je
7. Kendian alihkan beras digoreng td dlm periuk nasi , masukkan stok ayam/stok daging dan santan. Ikut sukatan memasak nasi biasa. DAN! Ayam dimasukkan sekali! Gaul merata!
8. Kalo nk wangi masukkan daun pandan.tekan cook! Dan biarkan
9. Selain itu, kalo rasa bunjut td x berempah sangat, leh masukkan rempah ratus tambahan
10. Done! Selamat memcuba


 p/s: gambar dh letak kat instagram... hehehe

You May Also Like

2 comments

  1. susahnya hidup di perantauan. patut aritu shopping rempah di kl

    ReplyDelete
  2. btul tue sue. kmk pun slalu hentam bila rs mk mkn dan masak yg x slalu di msk. msti cr bhn dl, kalu xde, mesti buat juak.
    lm jugak dh x buat nasi briyani owh. kmk mesti buat kurma ayam utk mkn dgn nasi briyani.

    ReplyDelete

thanks for ur time dear..

NEWSLETTER

Follow My Instagram